Skip to content
Aprilie 26, 2011 / boghi

Provizorat, Gabriela Adameşteanu

N-am întârziat decât vreo trei săptămâni cu împărtăşirea impresiilor despre această carte. Mai trist este că n-am nicio scuză. Nu-mi mai rămâne decât să sper la înţelegere din partea colegilor cedelişti.

Ei, acum că (sper eu) am dres-o cumva, încep prin a mă declara cucerit de Provizorat, deşi mi-a luat nejustificat de mult timp pentru a o termina. Încă de la început am făcut legătura cu În aşteptare a lui Ha Jin, o variantă chinezească a adulterului în varianta lor de comunism. Apropo, În aşteptare este o carte de citit.

Trebuie să recunosc că mi-a plăcut în primul rând pentru evocarea vremurilor în care are loc povestea celor doi, dintr-o perspectivă imaginată de toată lumea, dar mai puţin confirmată. Pentru mine, cel puţin. Perioada comunistă este o bucată de istorie în care am trăit, dar n-am apucat s-o trăiesc, dacă-mi permiteţi acest joc de cuvinte prozaic.

Citind Sunt o babă comunistă am reuşit să-i înţeleg pe cei care regretă regimul trecut, la Provizorat am reuşit să văd lumea celor care trăiau la limita dintre dezgust şi complicitate cu sistemul. Mă simt mult mai apropiat de aceşti oameni, ai clasei de mijloc, fiind la rândul meu un component al aceluiaşi palier, însă în capitalism. Sunt dezgustat de poveştile triste în care se zbat mulţi dintre oamenii din jurul meu, dar mă bucur de beneficiile capitalismului în timp ce le regret situaţia tristă a celor mai puţini norocoşi, care n-au reuşit să înţeleagă mersul lucrurilor sau sunt ţinuţi jos de un trecut care nu le aparţine. Nimic nu s-a schimbat, în definitiv.

Am perceput cartea ca pe un roman istoric, datorită episoadelor din trecutul familiilor Letiţiei Arcan şi a lui Sorin Olaru, unde sunt amintiţi anii cei mai vii din istoria recentă a României. Anii în care te puteai uita la România ca la un film cu gangsteri şi relaţii de budoar.

Nu ştiu dacă romanul chiar conţine elemente biografice din trecutul Gabrielei Adameşteanu, dar asta este impresia pe care mi-a lăsat-o înverşunarea cu care se fac nenumărate referiri la produse, temeri şi legende din acea perioadă. Este posibil să fie doar o defulare târzie a frustrărilor acumulate în linia întâi a comunismului, de o scriitoare prea talentată pentru acele vremuri.

Mai spun doar despre modul în care a reuşit să înnoade trecutul personajelor, talent pe care am să-l invidiez mereu la scriitori.

Cam asta a fost, aştept şi părerile voastre, cu speranţa că n-aţi uitat despre ce era vorba de când aţi citit-o🙂

4 comentarii

Lasă un comentariu
  1. brightie / Apr 27 2011 11:21

    Relax, dear, n-ai de ce sa te scuzi, e normal sa lasi netu’ si-ale lui in plan secund, umbros etc.🙂
    Besides, dupa cum se observa cu ochiu liber, ramaseram putini lecturisti in front, iara tu esti unul dintre bravii eroi😀.
    Provizorat mi-a fost distractie provizorie. Mi-a lasat impresia unei carti foarte bine gandite, dar prost asamblate. Ca sa fac o comparatie, valoare documentara are si Viata incepe Vineri a Ioanei P., insa cata gratie in a „lipi” in poveste realitatea acelor vremuri. Adamesteanu n-are aceasta gratie si mai rau de atat pasajele asa-zis erotice ce frizeaza penibilul, te indeamna la intrebari profund existentiale gen: WTF?! N-as zice ca e o carte proasta, but…. mediocra spre. De unde dupa 100 si de pagini citite, m-am apucat de D.H. Lawrence, ca sa ma aerisesc.🙂
    Astept sa isi dea cu impresia si Realdo, el a citit-o pe de-a intregul.

  2. boghi / Apr 27 2011 11:54

    Nu stiu ce sa zic. Tocmai modul de a „lipi” l-am apreciat eu, printre altele. Mi-a placut mult cartea Ioanei Parvulescu, dar nu vad Provizorat ca fiind mai prejos. Dupa 100 si de pagini devine ceva mai greoaie de citit si cu mai multe detalii decat as fi simtit nevoia, dar per ansamblu mi s-a parut ok structurata. Pasajele erotice le-am perceput ca fiind redate in acelasi mod cum le traia Letitia: timid, adolescentin, etc. Dar voit redate astfel. Imi pare rau sa aud ca nu te-am nimerit cu Provizoratul, dar asta e, sunt multe carti bune pe lume, noi sa avem timp si ochi de ele🙂

  3. realdo81 / Mai 1 2011 15:37

    Provizorat… la propriu

    Boghi,felicitari pentru recenzia bine argumentata. Sunt in asentimentul tau cam la trei sferturi din ce ai scris aici. Inceputul romanului, desfasurarea de forte (v. istoriile paralele ale personajelor principale si ale asecendentilor lor), pareau sa dea cartii o vocatie de monumental, de saga in comunism. N-a fost sa fie asa. Gabriela Adamesteanu scrie corect, pe alocuri isi vadeste si talentul de mare scriitoare, dar nu ”incununeaza” promisiunea din primele pagini cu o carte care sa ramana altfel decat provizoriu pe raftul marii literaturi.

    Poate ca-s dur, poate ca autoarea nu a dorit sa ne lase sa speram la un sens transcendent cotidianului mizer, fara iesire si plin de frici al personajelor. Dar n-am reusit sa raman cu mai mult din aceasta carte. Iar scenele erotice… pe bune, chiar e necredibil un cuplu adulterin care in timpul si dupa consumarea unei partide de sex se lanseaza in tirade analizand marxism-leninismul, tarele regimului si ultimele actiuni ale Tovarasului.

    Oricum, nu-mi pare chiar rau ca mi-am consumat timpul cu aceasta carte. Daca ar fi sa-i prevad un viitor, cred ca „Provizorat” ar arata mai bine pe marele ecran.

  4. boghi / Mai 3 2011 07:55

    Mie nu mi-a parut chiar atat de ireal dialogul post amor. El era pasionat de intrigile sistemului, ea il asculta plictisita, o scena clasica la unele cupluri, doar subiectul putin mai „special”🙂
    Poate ca ar fi mers un alt cadru in care sa fie inclus discursul anti-sistem, dar na, fiecare creator cu lumea lui.
    Desi m-am declarat cucerit, nici eu nu-l vad ca fiind un mare roman, dar in mod cert merita citit chiar si numai din perspectiva cunoasterii acelor vremuri. Istoria in literatura mi se pare mai accesibila decat cea din manuale.

Lasă un răspuns

