Skip to content
August 6, 2012 / boghi

The Great Gatsby

Not so great, if you ask me. Dar cine să mă întrebe? M-am pus pe citit titluri celebre, în ideea că oi ajunge pe la vreo recepţie de gală, cu ifose şi mâncăruri mici pe felii de pâine uscate şi m-o întreba careva: „ai citit [titlu celebru]?” Iar eu îi voi putea răspunde: n-ai tu treabă. Dar cu detaşarea omului care a citit titlul celebru, nu cu frustrarea celui care nu l-a citit. Să revin.

Marele Gatsby m-ar fi lăsat rece dacă nu l-aş fi citit la peste 30 de grade celsius (ha! aproape o glumă). Mi se pare o literarizare a unui film, deşi e clar că situaţia stă taman invers. Prea am văzut filmul citind cartea, şi asta fără să fi văzut filmul de fapt. Şi povestea, povestea curge prea repede, prea uşor, prea ca la… film.

Gatsby este un tânăr sărac ce se îndrăgosteşte de o fată bogată, fuge în lumea mare, devine bogat şi spiritual, cucereşte lumea doar ca antrenament pentru recucerirea fetei bogate, ajunge până pe punctul de a o avea pentru tot restul vieţii, dar, vai, castelul din cărţi de joc se dărâmă. Naşpa, bătrâne! – if you know what I mean.

Şi toate astea într-un New York al anilor douăzeci, când negrii erau mai negri şi albii mai albi, când maşinile şi vedetele de cinema luau ochii oamenilor simpli cam în aceeaşi măsură, când petrecerile cu ştaif erau mai deocheate decât cele fără pretenţii.

Marea calitate a cărţii este că-i scurtă, se urmăreşte uşor şi se înţelege din prima, ca un… film.  Probabil că vorbesc prostii şi că milioanele de oameni care o consideră o capodoperă au dreptate. Cel mai bine ar fi s-o citiţi şi să-mi daţi singuri dreptate.

9 comentarii

Lasă un comentariu
  1. cleosejoaca / Aug 6 2012 13:30

    :)) ai curaj moncher. eu nu mai cumpar carti pe care le-am stricat cu filmul. poate dupa ce trec fo minim patru ani cat sa uit aproape tot ce-am vazut. daca-i cartea foarte „mare”.

  2. clubul / Aug 6 2012 14:05

    curaj nevoie mare. de unde? eu n-am vazut filmul, dar, acum, ca am citit cartea cred ca l-am vazut🙂

  3. căţelul alpha / Aug 10 2012 20:34

    Și mie mi-a lăsat impresia de roman mediocru. Și nici n-am văzut filmul. Sau, mă rog, l-am văzut cînd eram cam mic și n-am ținut minte nimic din el.

  4. clubul / Aug 10 2012 21:14

    great minds think alike :)))

  5. Roxana Costache / Aug 15 2012 09:24

    Cred ca pentru a intelege mai bine valaoarea cartii trebuie sa fim mai constienti de contextul ei si anume:
    —actiunea cartii se petrece in 1922, in era prohibitiei, deci petrecerile luxoase ale lui Gatsby erau de-a dreptul scandaloase.
    –perioada de dupa primul razboi mondial este o perioada unica in ist moderna deoarece, mai mult decat oricand, mentalitatea omului modren s-a schimbat atunci: el a invatat ca viata este fragila, scurta, ca nu exista stabilitate si nimic trainic si ca tot ce ai poate disparea intr-o clipa, iar Gatsby este un om care intelege perfect acest lucru si este intruparea perfecta a timpurilor pe care le traieste.
    –anii\’20 au fost ani de-a dreptl scandalosi: rochiile si parul femeilor s-au scurtat, morala a decazut, noii imbogatiti apareau si dispareau peste noapte; sunt niste ani ai tuturor posibilitatilor, in care orice este permis, atat vreme cat te simti bine.
    De unde vine tragismul cartii: desi Gatby este in aparenta un parvenit, un profitor care si-a facut averea facand comert ilegal cu bautura, un om lipsit de morala, pe masura ce cartea inainteaza descoperi ca de fapt este un inadaptat al timpurilor pe care le traieste, un visator, care crede pana la sfarit ca dragostea lui pt Daisy o va face pe aceasta sa se intaorca la ei si vor fi fericiti; nu reuseste sa vada ca lumea din jurul lui este pervertita, ca femeia pe care o iubeste este superifciala si frivola, ca iubeste mai mult luxul si petrecerile decat price altceva.
    –a, si faptul ca romanul se desfasoara ca u film e mai mult decat un merit: nu trebuie uitat ca cinematografia era abia la inceput, deci tehnica lui Fitzgerald e inovatoare si va fi preluata cu succes de scriitorii post=modernisti ( desi ne aflam un plin modernism abia! ).

    E foarte putin spus despre carte si este inutil sa adaug ca mie una mi-a placut foarte mult🙂 .

  6. clubul / Aug 15 2012 14:11

    Roxana, Inteleg contextul, ma bucur pentru anii 20 si pentru cei care i-au apucat, dar o carte ce rezista in timp, cum Great Gatsby clar este, ar trebui sa fie desprinsa de orice context. Mai mult decat atat, nu ma agat de circumstante pentru a-mi placea o carte, ci simpla lecturare a ei trebuie sa fie de ajuns. Eu sunt convins ca este o carte ok pentru multa lume, pentru mine nu🙂

  7. richie / Aug 19 2012 08:21

    Chiar daca n-am citit-o inca arunc si eu 2 centi in fantana. Sunt de acord ca un roman ca sa reziste in timp nu trebuie sa fie neaparat de legat de contextul in care a fost scris. Insa in primul rand Gatsby pare a fi un roman despre marire si decadere – o tema perena – si totodata unul despre decadenta anilor 20.. deci o fresca a epocii.. asa ca nu-l poti desprinde de propria sa susbtanta. Probabil forta lui tocmai in asta sta.. felul in care Fitzgerald zugraveste anii aceia interbelici… Si sunt destul de sigur ca renumele romanului se datoreaza mai mult aprecierii lui de catre americani. Presimt ca mai e si chestiunea tehnicii narative pe care observ ca tu nu ai gustat-o dar care cred ca a prins la critica. Deci e ok daca noua nu ne place… Avem propriile noastre povesti pentru perioada aia, nu?

  8. clubul / Aug 19 2012 10:07

    Cartea a cunoscut faima si aprecierea de care se bucura azi dupa moartea lui Fitzgerald, undeva prin perioada ’45 – ’53, conform Wikipedia. Parerea mea este una strict subiectiva, bineinteles, si oricum cartea nu mi se pare proasta, doar ca nu pare a fi pe masura titlurilor de mare roman al secolului 20, literary classic si altele de genul.

Trackbacks

  1. La plimbare prin blogosferă (33) | Rontziki

Lasă un răspuns

